Kulturë

Letërsi – Theis Orntoft, në qiellin e letërsisë evropiane!

Fituesi i Çmimit të madh të Bashkimit Europian për Letërsi 2024 u shpall, dhe për këtë vit, titulli shkoi në dorën e autorit Theis Orntoft nga Danimarka, për romanin e tij mbresëlënës “Jordisk” (Botë).

Publikuar

Në një atmosferë të mahnitshme në Bruksel, Belgjikë, drita e lavdishme e letërsisë evropiane u shfaq sot në gjithë hijeshinë e saj. Fituesi i Çmimit të madh të Bashkimit Europian për Letërsi 2024 u shpall, dhe për këtë vit, titulli shkoi në dorën e autorit Theis Orntoft nga Danimarka, për romanin e tij mbresëlënës “Jordisk” (Botë).

Ndërsa thelbi i fjalëve të tij fillonte të marrë zë në zemrat e lexuesve, juria gjithashtu nderoi shkrimtarët e tjerë të talentuar. Emrat e tyre u shpërfaqën në dritën e ditës: Todor Torov nga Bullgaria, Denis Utlu nga Gjermania, Maria Elisabet Bragadottir nga Islanda, Sholeh Rezazadeh nga Holanda dhe Tina Vrscaj nga Sllovenia.

Me pjesëmarrësit e 13-të nga Shqipëria deri në Tunizi, Çmimi i Bashkimit Evropian për Letërsinë ka eksploruar shumë këndvështrime, duke udhëtuar nëpër qytete dhe fshatra, duke zbarkuar në bregdetet e deteve të Europës dhe duke kuptuar thellësinë e trashëgimisë kulturore. Elena Loewenthal, një nga anëtaret e jurisë së çmimit, nuk mund të mos komentojë përvojën e tyre të pazakonshme, e cila u kthye në një udhëtim mahnitës nëpër botën e fjalës dhe fantazisë. Ajo shpreh kënaqësinë e saj për aventurën e pasur dhe për diskutimet e ngulitura mbi letërsinë bashkëkohore evropiane që u zhvilluan nëpër faqet e finalistëve.

Megjithëse shumë e prisnin që Rita Petro, autorja shqiptare, të fitonte një përmendje nderi me librin e saj “Lindur së prapthi”, fati nuk ishte në favor të saj në këtë event të mahnitshëm të letërsisë. Megjithatë, ajo mori pjesë në ceremoni dhe ndau një pjesë të ndërlikuar të rrëfimit të saj nëpërmjet letërsisë së saj të mrekullueshme. Në këtë festë të letërsisë, ku fjalët bënin magjinë e tyre, autorët e nominuar lexuan pasazhe nga veprat e tyre, duke e bërë këtë event të kthehej në një festë të vërtetë për librin. Autori fitues, Theis Orntoft, një poet i shquar nga Danimarka, e rikujtoi rrugën e tij të suksesit në botën e letërsisë. Lindur në 1984 në Skanderborg, ai diplomohet nga Shkolla Mbretërore Daneze e Shkrimit në 2009 dhe menjëherë bëri debutimin e tij me një ndezje letrare me “Yeah suiten”.

Me një portofol të pasur me suksese, ai shndërroi fjalët në poezi, duke fituar çmime kombëtare dhe duke bërë bujë nëpër shkëlqimin e tij të mrekullueshëm. Të tilla ngjarje shtrojnë themelet e një letërsie të re, duke ndriçuar rrugën për autorët e rinj të talentuar për të ndjekur ëndrrat e tyre letrare.

Analiza e Thomas Damholt për ‘Jordisk’

Analiza e Thomas Damholt në Litteratursiden për librin “Jordisk” të Theis Ørntoft na ofron një vështrim të thellë dhe të detajuar në një roman të shquar bashkëkohor. Në këtë shkrim tërheqës dhe analitik, Damholt shpreh admirimin për ambiciet dhe përmbajtjen e pasur të librit, duke e cilësuar atë si një vazhdim të suksesshëm të veprës së mëparshme të autorit.

Ai fillon analizën duke përshkruar vëllimet e personazheve të ndryshme që popullojnë romanin, duke theksuar përqendrimin e tyre të thellë në gjetjen e identitetit në një botë të ndryshuar dhe të pakënaqur. Nëpërmjet citimeve dhe përkufizimeve të shënuara në rrëfimin e Damholt, ai na jep një ndjesi për ngjarjet dhe përvojat e personazheve, si dhe për sfidat dhe problemet me të cilat ballafaqohen ata në udhëtimin e tyre.

Në analizën e tij, Damholt përqendrohet gjithashtu në aftësinë e autorit për të shkruar me ndjesi dhe tërheqje emocionale, duke kapur ndjenjat e dhimbjes, vetmisë dhe gëzimit në mënyrë të shkëlqyer. Ai vlerëson gjithashtu pamjet e bukura dhe optimizmin jetësor që karakterizojnë librin, duke e cilësuar atë si një përsosmëri “tokësore” në llojin e tij. Gjithashtu, Damholt e thekson rëndësinë e dimensioneve shtesë që autorit ia shton librit përmes personazheve që janë në thelb të tyre versione të autorit, duke reflektuar mendimet dhe shqetësimet e tij mbi jetën dhe të kaluarën. Kjo i jep librit një ndjeshmëri të veçantë dhe një lloj thellësie që e bën leximin e tij të pasur dhe të frymëzuar.

Përmes analizës së Damholt, kuptojmë se libri “Jordisk” është më shumë se një thjesht një roman; ai është një udhëtim emocionues dhe një përvojë e pasur në botën e mendimeve dhe emocioneve njerëzore. Damholt na udhëzon nëpër këtë udhëtim me një qasje të kujdesshme dhe thellësi, duke na lejuar të përjetojmë plotësisht magjinë e vepërës së Theis Ørntoft.

Çmimi i Bashkimit Evropian për të shkëlqyerit në Letërsi

Duke cituar faqen zyrtare European Union Prize Literature, shkruajmë se Çmimi i Bashkimit Evropian për Letërsinë (EUPL) konsiderohet si një shkëlqyes në qiellin e letërsisë evropiane. Financuar nga programi Creative Europe i Bashkimit Evropian, kjo iniciativë vjetore shpërthen si një rrezatim i dritës për të njohur dhe nderuar shkrimtarët më të talentuar të romanit në zhvillim në kontinentin tonë. Qëllimi i këtij çmimi është të vendosë krijimtarinë letrare evropiane në qendër të vëmendjes, duke promovuar shkëlqimin dhe shkëlqimin e letërsisë bashkëkohore. Nëpërmjet kësaj nisme, synohet të inkurajohet qarkullimi i letërsisë brenda Evropës dhe të nxiset një interes më i madh për veprat letrare në nivel ndërkombëtar.

Çmimi i Bashkimit Evropian për Letërsinë është një rrugë e hapur për shkrimtarët që dëshirojnë të shquhen në skenën ndërkombëtare. Konkursi është i hapur për 41 vende pjesëmarrëse aktualisht në programin Creative Europe. Çdo vit, organizatat kombëtare në një të tretën e vendeve pjesëmarrëse propozojnë romane potenciale fituese, duke siguruar që të gjitha zonat gjuhësore dhe vendet të përfaqësohen në këtë garë të rëndësishme. Në një përpjekje për të koordinuar këtë nismë me sukses, Komisioni Evropian ka zgjedhur një konsorcium të përzgjedhur, i cili përbëhet nga Federata e Botuesve Evropianë (FEP) dhe Federata Evropiane dhe Ndërkombëtare e Librashitësve (EIBF). Këto organizata bashkërisht janë përgjegjëse për zbatimin praktik të Çmimit në të gjithë Evropën. Për të njohur dhe nderuar talentin letrar, Çmimi i Bashkimit Evropian për Letërsinë ka filluar që nga viti 2009, duke organizuar cikël trevjeçarë të nismës. Ristrukturimi i fundit i Çmimit ka sjellë ndryshime interesante. Në vend që të ketë një fitues për secilin vend pjesëmarrës, një juri evropiane shtatë anëtarësh tani do të zgjedhë një fitues të përgjithshëm për çdo edicion të EUPL, duke lënë gjithashtu vend për pesë përmendje të veçanta për romanet më të shquara, shkruhet në European Union Prize Literature.

Nominimet e autorëve dhe romanet e tyre bëhen nga subjekte kombëtare me njohuri për skenën letrare në vendet e tyre. Këto nominime synojnë të promovojnë letërsinë jashtë kufijve të tyre kombëtarë dhe të vlerësojnë cilësinë letrare, përkthyeshmërinë dhe potencialin eksportues të një libri.

Vlerësimi i veprave të nominuara në Çmimin Evropian të Letërsisë

Në një shkëlqim të veçantë, Publishing Perspectives shkroi edhe për faktin se si figurat më të rëndësishme të këtij organizimi folën për këtë event dhe ngjarje. Iliana Ivanova, komisionere evropiane ka bërë një deklaratë tërheqëse për të gjithë autorët e nominuar në garën e çmimeve të këtij viti. Përkundër faktit se vetëm një fitues mund të shpallet, të gjithë të nominuarit do të përfitojnë nga një mbështetje promovuese të veçantë.

Ivanova, duke përshëndetur veprat e shquara të këtij viti, ka theksuar pasurinë dhe diversitetin e letërsisë evropiane. Ajo ka vlerësuar përpjekjet për të lidhur shkrimtarët e talentuar me lexuesit në mbarë botën, përmes përkthimeve dhe promovimit. Në një botë ku ndarja e kulturave dhe gjuhëve ende bën vështirësinë për komunikim, kjo mbështetje është një hap i rëndësishëm drejt një shoqërie më të përmbajtur dhe të lidhur. Ndërkaq, Ricardo Franco Levi, president i Federatës së Botuesve Evropianë, me një zë inkurajues, i uron fituesit dhe të nominuarit për arritjet e tyre të mrekullueshme. Ai e vlerëson rëndësinë e qënies së në listën e gjatë të Çmimit të Bashkimit Evropian për Letërsinë, duke e shikuar këtë si një mundësi të pazakontë për të rritur ndjeshmërinë e veprës së tyre për një audiencë më të gjerë.

Nga ana tjetër, Jean-Luc Treutenaere, bashkëkryetar i Federatës Evropiane dhe Ndërkombëtare të Librarive, duke u shprehur me një zë që shfaq përkushtim dhe respekt ndaj krijimtarisë letrare, i uroi fituesit dhe të nominuarit për kontributin e tyre në pasurimin e letërsisë europiane. Ai ka shprehur shpresën se veprat e tyre do të njohin një pranim të gjerë në të gjithë Evropën dhe përtej saj, duke ndihmuar në krijimin e lidhjeve mes kulturave dhe rajoneve të ndryshme.

Këto fjalë inkurajuese dhe vlerësimet e larta për rolin e letërsisë evropiane reflektojnë angazhimin e palëve të ndryshme në ruajtjen dhe promovimin e një trashëgimie të rëndësishme kulturore./UBTNews/

© Dionesa Ebibi

Kulturë

Çmimi i pushtetit dhe dashurisë: “Pikë Uji” përfaqëson Shqipërinë në Oscar

Publikuar

nga

Dita e djeshme shënoi një moment të rëndësishëm për kinematografinë shqiptare, kur Komisioni Përzgjedhës i Qendrës Kombëtare të Kinematografisë (QKK) shpalli filmin që do të përfaqësojë vendin tonë në “Academy of Motion Pictures, Arts and Sciences” për vitin 2025. Pas një thirrjeje të hapur, shtëpia kinematografike Era Film aplikoi me filmin artistik “Pikë uji”, me regji të Robert Budinës.

Me një vendim unanim, komisioni e zgjodhi “Pikë uji” si përfaqësuesin e Shqipërisë në kategorinë “International Feature Film” për edicionin e 97-të të Çmimeve Oscar. Ky lajm erdhi me urimet më të mira për regjisorin Robert Budina dhe producenten Sabina Kodra, të cilët kanë kontribuar me pasion në realizimin e kësaj vepre.

Filmi “Pikë uji” pati premierën vetëm një javë më parë në kinematë e kryeqytetit, duke tërhequr vëmendjen e publikut me një histori të fortë dhe emocionale. Në qendër të narrativës qëndron Aida, një grua që ka arritur majat e pushtetit në qytetin e saj. Por, kur djali i saj, Marku, përfshihet në një akuzë të rëndë, bota e saj fillon të lëkundet. Filmi ngre pyetje të rëndësishme mbi çmimin e vërtetë të pushtetit dhe sakrificat që një nënë është e gatshme të bëjë për të mbrojtur fëmijën e saj.

“Pikë uji” është një thriller emocionues që eksploron thellësitë e dashurisë prindërore dhe sfidat e moralit në situata ekstreme. Projekti është financuar nga Qendra Kombëtare e Kinematografisë, MIBAC, QKK Kosovë, Agjencia e Filmit e Maqedonisë së Veriut, dhe Creative Europe Media, duke e bërë atë një bashkëpunim ndërkombëtar të rëndësishëm.

Kjo përzgjedhje për të përfaqësuar Shqipërinë në Oscar është një arritje e madhe për kinematografinë shqiptare dhe një dëshmi e talentit të jashtëzakonshëm të profesionistëve të saj. Shqipëria do të presë me padurim rezultatin në ceremoninë e çmimeve, duke shpresuar për njohje ndërkombëtare për punën e bërë./UBTNews/

Vazhdo të lexosh

Kulturë

Teatri në skenë të vonesës: Një aksion për rritje pagash

Publikuar

nga

Aktorët e Teatrit Kombëtar të Kosovës (TKK) kanë njoftuar se do të fillojnë të zbatojnë veprime sindikale për të kërkuar rritjen e pagave, duke nisur provat me 10 minuta vonesë. Ky hap vjen 18 muaj pas hyrjes në fuqi të Ligjit për Paga, që sipas tyre, ka sjellë diskriminim dhe pagë më të ulët në krahasim me kolegët në rajon.

Në një komunikatë për media, ata theksojnë se aktorët janë e vetmja kategori që nuk kanë përfituar nga rritjet e pagave dhe se pagat e tyre janë në nivele të ulëta, duke e vendosur TKK-në në disavantazh përballë institucioneve të tjera kulturore. Në Shqipëri, për shembull, aktorët marrin deri në 1500 euro, ndërsa në Kosovë, koeficientet e pagave për aktorët janë ndjeshëm më të ulta.

Shoqata Sindikale e Artistëve të TKK-së ka shprehur shqetësim për nivelin e pagave dhe ka kërkuar rritjen e koeficienteve për aktorët dhe punonjësit e tjerë të teatrit. Aktorët argumentojnë se pagat e tyre nuk reflektojnë përgjegjësitë e punës dhe volumet e larta të aktiviteteve, duke theksuar se punojnë deri në 16 orë në ditë dhe gjatë fundjavave.

Kërkesat e tyre bazohen në përgatitjen profesionale dhe rëndësinë e institucionit, duke përmendur gjithashtu rritjen e numrit të shikuesve dhe aktiviteteve të Teatrit Kombëtar. Aktorët e TKK-së kërkojnë që pagat e tyre të rriten për t’u përputhur me standardet e vendeve të tjera të rajonit.

Pavarësisht premtimeve të mëparshme nga Ministria e Kulturës për rishikimin e koeficienteve, deri tani nuk ka pasur ndonjë reagim nga ana e saj. Konfliktet për pagat në TKK janë të vjetra dhe kanë vazhduar përmes grevash dhe veprimeve sindikale të tjera, duke reflektuar pakënaqësi të vazhdueshme në sektorin e kulturës.

Aktorët shpresojnë që ky hap i parë do të çojë në një dialog konstruktiv me institucionet dhe një zgjidhje për përmirësimin e kushteve të punës dhe pagave të tyre./UBTNews/

Vazhdo të lexosh

Kulturë

Koreografi i zemrave: Enver Birko dhe arti i valles shqiptare

Publikuar

nga

Sot shënohen plot 35 vite nga ndarja nga jeta e Artistit të Merituar Enver Birko (1935 – 1989), një nga pionierët e artit koreografik shqiptar, i cili la pas një trashëgimi të vyer dhe një karrierë të pasur që zgjati mbi 40 vjet.

Teatri Kombëtar i Operas dhe Baletit organizoi një event përkujtimor, duke sjellë në kujtesën e publikut disa nga momentet më të rëndësishme të jetës dhe karrierës artistike të këtij artisti të paharruar.

Rrugëtimi artistik i Enver Birko nisi në vitin 1950, kur ai u bë pjesë e grupit të valleve në Filarmoninë Shqiptare. Pjesëmarrja e tij aty vazhdoi deri në krijimin e Ansamblit Shtetëror të Këngëve dhe Valleve Popullore në vitin 1957, ku ai u shqua si një nga interpretuesit më të njohur dhe të talentuar.

Me një pasion të pashuar dhe një talent të jashtëzakonshëm, Birko arriti të fitojë zemrat e publikut shqiptar. Lëvizjet e tij të gjalla, teknika e përsosur e interpretimit dhe shkathtësia në skenë ishin elemente që e veçuan atë. Publiku mbetej i mahnitur nga harmonia dhe rrjedhshmëria e lëvizjeve të tij, ku plastika e trupit, duarve dhe këmbëve shpreheshin në një rrugëtim dinamik drejt kulminacioneve të valleve popullore.

Nën interpretimin e tij të shkëlqyer, së bashku me trupën e Ansamblit të Këngëve dhe Valleve Popullore, vallet e mjeshtrave si Panajot Kanaçi, Gëzim Kaceli dhe Agron Aliaj fituan madhështi dhe një cilësi të re artistike, duke u bërë simbole të trashëgimisë kulturore shqiptare.

Gjatë karrierës së tij, Enver Birko u nderua me një sërë vlerësimesh, përfshirë medalje, çmime dhe titullin e nderit “Artist i Merituar”.

Jeta e tij artistike është një pasqyrë e vlerave të larta njerëzore; ai ishte një shembull jo vetëm në art, por edhe në jetën e përditshme, një njeri korrekt, i qeshur, i çiltër dhe me shpirt të madh. Si një prind i përkushtuar, virtytet e tij si person kontribuan në forcimin e madhështisë së figurës së tij artistike, duke e bërë atë një legjendë të artit koreografik shqiptar./UBTNews/

Vazhdo të lexosh

Kulturë

Pashko Vasa: Rilindasi që shkroi epikën e Shqipërisë dhe rrënoi murin e robërisë

Publikuar

nga

Më 17 Shtator 1825, në Shkodër lindi një nga figurat më të shquara të Rilindjes Kombëtare Shqiptare, Vaso Pasha, i njohur ndryshe si Pashko Vasa ose Vasa Pasha Shkodrani. Ky emër është i lidhur ngushtë me përpjekjet e pasionuara për lirinë dhe pavarësinë e shqiptarëve, dhe me krijimtarinë e tij të jashtëzakonshme letrare.

Familja e tij kishte origjinë prej Mirdite, por ishte zhvendosur në qytet, në atë shtëpi që sot është shtëpia-muze e Pashko Vasës. Në atë ambient të pasur kulturor, ai mori arsimimin e parë dhe shpejt e kuptoi rëndësinë e edukimit dhe dijes për të përballuar sfidat e kohës.

Nga viti 1842 deri në 1847, Pashko Vasa shërbeu si sekretar i konsullatës britanike, një periudhë që i ofroi mundësinë për të mësuar dhe përvetësuar gjuhë të huaja si italisht, frëngjisht, turqisht dhe greqisht. Këto njohuri do të ishin thelbësore për aktivitetin e tij të ardhshëm si publicist dhe veprimtar.

Në vitin 1847, Pashko Vasa udhëtoi drejt Italisë, ku u përfshi në lëvizjet revolucionare për liri. Ai kontribuoi aktivisht në radhët e forcave kryengritëse italiane dhe në Bolonjë u emërua si oficer i Kalorësisë Qytetare. Angazhimi i tij në këtë periudhë e formoi më tej karakterin e tij të fortë dhe dedikimin për lirinë.

Gjatë viteve 1878-1882, Pashko Vasa u dallua si një nga figurat kryesore të Komitetit të Stambollit, i cili punoi për mbrojtjen e interesave shqiptare. Në vitin 1879, ai u bë një nga veprimtarët më të rëndësishëm të “Shoqërisë së të shtypurit shkronja shqip”, një organizatë që promovonte përdorimin e gjuhës shqipe dhe ruajtjen e identitetit kombëtar.

Si autor i shumë veprave politike dhe historike, Vaso Pasha kontribuoi në ndriçimin e drejtësisë për shqiptarët, duke kërkuar lirinë dhe pavarësinë e tyre. Nga viti 1883 dhe deri në vdekjen e tij më 29 Qershor 1892 në Bejrut, ai shërbeu si guvernator i përgjithshëm i Libanit.

Pas vdekjes, eshtrat e tij u sollën në Shqipëri gjatë regjimit komunist, duke dëshmuar vlerën e përjetshme të kontributit të tij për kombin shqiptar. Pashko Vasa do të mbetet gjithmonë një simbol i përkushtimit dhe dashurisë për atdheun, një figurë e ndritshme e historisë dhe kulturës shqiptare./UBTNews/

Vazhdo të lexosh

Të kërkuara