Kulturë, Lifestyle

Notre-Dame ka probleme me rindërtimin

Katedralja e Parisit njihet në gjithë botën dhe ka rëndësi të madhe kulturore.

Publikuar

Tre vjet pas zjarrit të madh mungesa e kohës dhe mosmarrëveshjet e vështirësojnë rindërtimin e katedrales së Notre Dame, vëren mjeshtrja Barbara Schock-Werner, që ka qenë ngarkuar me rindërtimin e Katedrales së Këlnit”

Kjo ngjarje është prezente edhe sot”, thotë Barbara Schock-Werner, ish-mjeshtrja e ndërtimit në Katedralen e Këlnit, se cila kujton “kur pa në televizor krejtësisht e shokuar djegien e Katedrales së Parisit”. Asaj, si historiane arti, i ka mbetur në mendje sidomos momenti kur u rrëzua maja e kullës së kalimit (kulla ku takohet aniata kryesore me transeptën e një kishe) dhe ra tek harqet e transeptës gotike të kishës: “Shoku ishte i madh për mua.” Ajo e pati menjëherë të qartë se duhet të ofronte ndihmën e saj në rindërtimin e kishës.

Frankreich, Paris: Kathedrale Notre Dame

Katedralja e Parisit njihet në gjithë botën dhe ka rëndësi të madhe kulturore. Romancieri francez, Victor Hygo (1802–1885) e ka përjetësuar madhështinë e kishës në një roman historik. Më vonë „Këmbanaxhiu i Notre Damit”, në shqip i njohur si „Katedralja e Notre Damit”, është kthyer shumë herë në film. Kompozitori austriak Franz Schmidt (1874-1939) shkroi duke u bazuar në romanin e Hygoit, operën romantike “Notre Dame”. Napoleon Bonaparte (1769-1821) u kurorëzua në kishën gotike si monark i gjithë francezëve, siç pati bërë dikur më parë Mbreti angelz Heinrich VI (1421-1471). Efekti kulturor dhe identitar i kishës së ndërtuar nga 1163 deri 1345, është i madh sa më nuk bëhet. Silueta e saj ngrihet dhe sot mbi ishullin e Senës, Île de la Cité, në qendrën historike të Parisit.

Kur tre vjet më parë imazhet e katedrales në flakë u panë nga gjithë bota, ato shkaktuan hidhërim dhe një valë gatishmërie për ndihmë. Presidenti francez Emmanuel Macron, e shpalli restaurimin e katedrales projekt kombëtar. Dhe premtoi që rindërtimi të përfundojë brenda pesë vitesh. Vetëm donatorët francezë premtuan të japin 850 milionë euro për rindërtimin e Katedrales. 

Para dhe ekspertizë nga Gjermania

Oferta për të kontribuar u bënë edhe nga Gjermania, ku u mblodhën 700 000 euro. Tri ditë pas zjarrit të katedrales në Paris, Barbara Schock-Werner u emërua nga ish-ministrja gjermane e Kulturës në atë kohë, Monika Grütters, koordinatore e ndihmave gjermane.

Kur mbrëmjen e incidentit alarmi ra për herë të dytë, atëherë zjarrfikësit e kuptuan çfarë e shkaktonte zjarrin. Në papafingon e çatisë dhe në kullën e kalimit ishin duke u kryer punime, dhe një pjesë e Notre Damit ishte e rrethuar me skela ndërtimi. Ende pa përfunduar evakuimi i kishës, flakët përfshinë të gjithë skeletin e çatisë mbi transeptën qendrore. Drama nuk morri fund këtu: Në orën 19.56 – kur qindra zjarrfikës ishin duke luftuar me zjarrin, rrëzohet kulla e kalimit, maja më e lartë e Notre Damit. Kamerat e televizioneve gumëzhinin. Notre Dame po digjet, e paimagjinueshme! Deti i zjarrtë ndriçoi qiellin e mbrëmjes mbi Paris. Njerëzit ndaluan në rrugë dhe vunë duart në kokë. A mund të shpëtojë „Zonja jonë e Parisit?” E gjithë bota e pa zjarrin – live – duke u dridhur bashkë me francezët. Mëngjesin e ditës tjetër, në orën 9:50, gati 12 orë pas shpërthimit të zjarrit, zjarrfikësit lajmëruan se zjarri u shua plotësisht. 

“Mrekullia e Notre-Dame”

Çfarë e kishte shkaktuar zjarrin katastrofal? Ndonjë kontakt fallco? Apo cigarja e ndonjë punëtori të ndërtimit? Edhe sot hetuesit nuk e kanë gjetur shkakun e fatkeqësisë.

Direkt pas zjarrit, Barbara Schock-Werner bëri një bilanc të dëmeve. Sot ajo e di se përmasat e katastrofës janë shumë më të mëdha se sa u kujtua fillimisht. “Për fat të mirë nuk janë rrëzuar të gjitha harqet.” Vetëm tre prej tyre kanë rënë. Në altar shihet një e çarë. Në fillim ajo kujtoi se me siguri që Madona gotike ishte shkatërruar. “Megjithëse kulla e kalimit ka rënë pranë saj, asaj nuk i ka ndodhur gjë,” thotë ekspertja nga Këlni.

Por pasojat e zjarrit janë të konsiderueshme. Dhe një problem që nuk u pa në fillim: “Prej ujit që është përdorur për shuarjen e zjarrit, ndërtesa është gjithë lagështirë, edhe sot.” Deri sa të thahet e gjitha mund të duhen nja dhjetë vjet. Ogur jo i mirë për rindërtimin, sepse koha nuk pret në kantierin e ndërtimit. “Ajo që lyhet, gërryhet ose zbardhet me gëlqere nuk do të mbajë gjatë,” thotë Barbara Schock-Werner, “sepse do të shkëputet nga lagështia në mure.”

Restaurimi i Notre-Dame tregoi shpejt se është një projekt gjigand, si nga pikëpamja financiare, ashtu edhe nga pikëpamja organizative dhe ajo politike. “Në fillim kolegët e Parisit duhet të ngrinin një ekip. Të gjitha bisedat e para u zhvilluan në një lokal që ndodhet aty afër.” Pastaj e rëndësishme ishte që të ruhej pjesa që ka mbetur e pa prekur nga zjarri: Të gjitha dritaret duhet të nxirreshin përjashta, vendet e dritareve duhet të përforcoheshin, presioni që ushtrojnë krahët mbajtëse mbi mure duhet të ulej. Ngarkesat e para duhet të vendosnin ekuilibrin. Lëndët e shkrira nga zjarri që i ishin ngjitur skeletit duhet të hiqeshin me kujdes. “Këto u bënë vitin e parë, sepse ekzistonte rreziku që të rrëzoheshin edhe harqet e tjera.”

Edhe marrëdhëniet gjermano- franceze nuk kaluan në vaj. “Gjermania do të restaurojë dritaret e Notre Damit,” njoftoi zyra e ndërtimit të Katedrales së Këlnit, në përvjetorin e parë të zjarrit. “Kjo shkaktoi indinjatë tek kolegët francezë, që kujtuan se po u merrej puna nga duart,” tregon Schock-Werner. Po ajo i qetësoi duke u shpjeguar se: “Jo, ne nuk mund dhe nuk do e bëjmë një gjë të tillë, ne do të merremi vetëm me një pjesë të punës.” Deri më sot katër, nga 300 xhamat e dritareve të bëra nga mjeshtri i qelqit Jacques Le Chevallier (1896-1987), nuk kanë mbërritur në Këln. Barbara Schock-Werner kërkon “më shumë kujdes diplomatik”.

Punimet në organon kryesore

Tani, tre vjet pas zjarrit të madh ka filluar restaurimi i organos kryesore. Ajo nuk u prek as nga zjarri, as nga punimet për shuarjen e zjarrit. Por ajo u mbyt nga pluhuri helmues. 19 krahët e saj janë duke u restauruar në një atelie. Një punishte tjetër është duke pastruar 8000 tubat e instrumentit nga lëndët helmuese. Hap pas hapi do të bëhet restaurimi i gjithë pjesëve të tjera të organos. Në verë do t’u vijë radha katër pjesëve të fryrjes së ajrit.

Frankreich Kathedrale Notre-Dame de Paris | Ausgrabung, Sarkophag 14. Jahrhundert

Premtimit të Emmanuel Macronit, që Katedralja të hapet për vizitorët gjatë Lojërave Olimpike në pranverë 2024, ekspertja nga Këlni i shton me zë të ulët pakënaqësinë e saj. “Ky afat ekziston. Këtë e ka vendosur presidenti”, thotë Barbara Schock-Werner, “kjo gjë e bën punën edhe më të vështirë se sa është.”

E pasigurt është nëse ndërtimi i skeletit të çatisë do të përfundojë deri atëherë. Deri në pranverë 2023 pritet të vendosen sërish të gjitha dritaret. Pastaj duhet prishur skela dhe nxjerrë jashtë, duhet instaluar organoja e restauruar dhe duhet bërë akordimi i saj.

Pra do kohë deri sa Notre-Dame të shkëlqejë sërish. “Por e hapur për vizitorët katedralja do të jetë që më 2024”. A do quhet ato ditë presidenti i shtetit ende Emmanuel Macron, këtë e tregojnë zgjedhjet që zhvillohen në mes të muajit prill./DW

Vazhdo të lexosh

Kulturë, Lifestyle

Grafika e trashëgimisë: Shkëlqimi i krijimtarisë rinore në konkurs për artin grafik

Publikuar

nga

Ministri i Ekonomisë, Kulturës dhe Inovacionit, Blendi Gonxhja, shpalli sot fillimin e edicionit VIII të Konkursit Kombëtar “Novelat Grafike Shqiptare 2024”. Ky konkurs fton të gjithë të rinjtë deri në moshën 29 vjeç të ndajnë idetë e tyre kreative në botën e artit grafik.

Punimet më të mira do të vlerësohen me çmime të veçanta. Kjo nismë përkon me qëllimet dhe projektet e Ministrisë së Ekonomisë, Kulturës dhe Inovacionit, duke promovuar politikat kulturore dhe ndihmuar në edukimin e brezit të ri në fushën e arteve.

Qëllimi kryesor i këtij konkursi është të edukojë dhe të formojë cilësinë artistike dhe gjuhësore nëpërmjet aplikimit të trashëgimisë kulturore në formën e novelave grafike. Tematika e punimeve duhet të fokusohet në aspekte të ndryshme të kulturës shqiptare, duke përfshirë trashëgiminë kulturore, 80-vjetorin e Çlirimit të Atdheut, letërsinë shqiptare, legjendat dhe përrallat, gojëdhënat, zakonet dhe traditat, si dhe kinematografinë shqiptare.

Në përpjekje për të mbrojtur dhe zhvilluar gjuhën shqipe, konkursi inkurajon përdorimin e onomatopeve në novelat grafike. Tekstet shoqëruese mund të jenë në gjuhën shqipe standard, në dialekte ose në gjuhën e pakicave kombëtare.

Afati i fundit për dorëzimin e punimeve është data 31 korrik 2024. Ky projekt synon të forcojë lidhjen e rinisë me trashëgiminë kulturore të vendit dhe të promovojë krijimtarinë e tyre nëpërmjet artit grafik. /UBTNews/

©️D.E

Vazhdo të lexosh

Kulturë, Lifestyle

Ekspedita Antropologjike: Shkolla Verore e Antropologjisë 2024

Publikuar

nga

Në një mjedis të frymëzuar nga trashëgimia kulturore dhe pasion për antropologjinë, Departamenti i Antropologjisë nën kujdesin e Fakultetit Filozofik të Universitetit të Prishtinës “Hasan Prishtina” gëzohet të shpallë organizimin e Shkollës Verore të Antropologjisë për vitin 2024.

Për herë të parë, SHVA do të bashkëpunojë me Fondacionin për Trashëgimi Kulturore “THA” dhe Muzeun e qytetit të Ferizajt, duke hapur një dritare të re për njohjen e thellë me kulturën dhe historinë e këtij qyteti të Kosovës. Fillimi i kësaj aventurë intelektuale do të shënohet më 8 korrik 2024, kur studentët do të përballen me një program të pasur me ligjëratë dhe punëtori praktike. Në fokus, tema “Muzeu dhe Qyteti” do të udhëheqë udhëtimin e tyre përmes këtij rrugëtimi të njohjes.

Së pari, përshkrimi i Muzeut të Ferizajt dhe historisë së qytetit do të ofrojnë udhëzim të thellë nga specialistët lokalë Ilir Bytyçi dhe Fortune Haziri. Pas një nate reflektimi, studentët do të marrin pjesë në ligjëratën e Profesorit Asoc. Dr. Arsim Canolli mbi gjendjen e muzeut në kontekstin e Kosovës së sotme dhe mundësitë për zhvillim të tij.

Dita e tretë do të sjellë një përmbledhje të rëndësishme arkeologjike, udhëhequr nga Dr. Ass. Ilir Culaj, duke hedhur dritë mbi artefaktet e gjetura dhe sfidat e inventarizimit.

Në ditën e katërt, Profesor Ass. Dr. Tahir Latifi do të zbulojë lidhjen e fortë midis muzeut dhe kujtesës së qytetit, duke përqafuar dokumentimin si një mjet për të mbajtur trashëgiminë kulturore të qytetit të gjallë.

Dita e fundit e ligjëratave do të shënohet me një prezantim nga Profesor Ass. Dr. Zanita Halimi, duke eksploruar rolin e muzeut si një shkollë për trashëgiminë kulturore dhe lidhjen e tij me procesin edukativ. Gjatë diskutimeve dhe prezantimeve në ditën e shtatë, studentët do të kenë mundësinë për të reflektuar dhe për të shkëmbuar ide përpara mbylljes së kësaj përvoje të pasur. Për të aplikuar, studentët duhet të dërgojnë dokumentacionin e tyre deri më 31 maj 2024.

Organizimi i Shkollës Verore të Antropologjisë për vitin 2024 është një ngjarje e rëndësishme dhe frymëzuese për komunitetin akademik të Universitetit të Prishtinës “Hasan Prishtina” dhe për të gjithë ata që janë të interesuar për antropologjinë dhe trashëgiminë kulturore. Me një program të pasur me ligjëratë dhe punëtori praktike, studentët do të udhëhiqen në një udhëtim të shkëlqyer intelektual për të kuptuar lidhjen e fuqishme midis muzeut, qytetit, dhe trashëgimisë kulturore. Kjo është një mundësi e rrallë për të eksploruar thellësine e kulturës dhe historisë nëpërmjet një perspektive antropologjike, dhe organizatorët janë të vendosur që të bëjnë këtë përvojë të arritshme për të gjithë pjesëmarrësit duke mbuluar të gjitha shpenzimet e udhëtimit dhe ushqimit gjatë kohës së SHVA 2024./UBTNews/

©️D.E

Vazhdo të lexosh

Kulturë, Lifestyle

Një jetë për çështjen shqiptare: Përkujtohet Mehmet Ali Pashë Vrioni, arkitekti i Lidhjes Shqiptare të Prizrenit

Publikuar

nga

Në një ditë të majit, Mehmet Ali Pashë Vrioni, një patriot dhe udhëheqës shqiptar, erdhi në këtë botë. Ai lindi më 13 maj të vitit 1842, duke filluar një udhëtim të madh të shërbyer për atdheun dhe kombin e tij. Mehmet Ali Pashë Vrioni ishte një figurë e rëndësishme në historinë e Shqipërisë, një politikan dhe diplomat i shquar, i njohur si një ndër themeluesit e Lidhjes Shqiptare të Prizrenit.

Për të ishte më shumë se një personalitet historik – ishte një burrë i dallueshëm i kohës së tij, një lider i fuqishëm që përjetësoi idealin e lirisë kombëtare për popullin e tij. Me guximin dhe vizionin e tij, Mehmet Ali Pashë Vrioni udhëhoqi një prej ndërhyrjeve më të rëndësishme kombëtare të kohës së tij, Lidhjen Shqiptare të Prizrenit, që synonte përfaqësimin e interesave të shqiptarëve para Fuqive të Mëdha. Duke qenë nënkryetar i Lidhjes së Prizrenit në vitin 1878, ai luajti një rol vendimtar në organizimin e Kuvendit të Prizrenit, një moment epokal në historinë e kombit shqiptar. Bashkë me Abdyl Bej Frashërin, Mehmet Ali Pashë Vrioni përfaqësoi me dinjitet dhe guxim kërkesat e popullit shqiptar në Kongresin e Berlinit në 13 Maj 1878, duke kërkuar bashkimin e katër Vilajeteve Shqiptare dhe njohjen e tyre si territor autonom nën Perandorinë Osmane.

Pas përfundimit të punëve në Kongresin e Berlinit, Mehmet Ali Pashë Vrioni vazhdoi angazhimin e tij për çështjen shqiptare. Në marsin e vitit 1879, së bashku me Abdyl Bej Frashërin, ai nis një udhëtim të rëndësishëm nëpër kryeqytetet e Evropës për të siguruar mbështetjen ndërkombëtare për lirinë dhe pavarësinë e Shqipërisë.

Edhe pse u nda nga kjo botë në vitin 1895, trashëgimia e Mehmet Ali Pashë Vrionit vazhdon të frymëzojë dhe të udhëheqë rrugën përpara për brezat e ardhshëm. Ai do të mbetet gjithmonë një simbol i guximit dhe përkushtimit për lirinë kombëtare të shqiptarëve. /UBTNews/

©️D.E

Vazhdo të lexosh

Kulturë, Lifestyle

Televizioni belg ndërpret transmetimin e Eurovisionit

Publikuar

nga

Televizioni i Belgjikës, VRT ndërpreu transmetimin e kompeticionit të këngës, Eurovision, të enjten mbrëma, për të dhënë një mesazh përmes së cilit dënon luftën e Izraelit në Gaza dhe shtypjen e lirisë së shtypit.

“Ne dënojmë shkeljet e të drejtave të njeriut nga shteti izraelit. Përveç kësaj, Izraeli po shkatërron lirinë e shtypit”, thuhet në mesazhin e transmetuar. “Prandaj, ne po bëjmë një pushim të përkohshëm nga transmetimi ynë. Tani, armëpushim”.

Thirrjet ndaj Eurovisionit për t’ia ndaluar pjesëmarrjen Izraelit, i cili tashmë ka rezervuar biletën për finalen e madhe të konkursit, janë rritur në mes të luftës në Gaza.

Eurovision i rezistoi thirrjeve për të larguar Izraelin, por i kërkoi vendit të modifikojë tekstin e këngës së tij origjinale, “October Rain”, e cila dukej se i referohej sulmit të 7 tetorit të Hamasit./UBTNews/

Vazhdo të lexosh

Të kërkuara