Kulturë

“A Silent Scream Is a Yawn”: Ekspozita e Manushaqe Ibrahimit, arti që dekodon emocionet, zëri i mendimeve të pashprehura dhe një alfabet për të gjithë

Published

on

Në një mbrëmje të zakonshme në Galerinë 17, heshtja e zakonshme e hapësirës u prish nga një shpërthim i butë tingujsh të brendshëm, i ngjashëm me një zhurmë të lehtë kur hap një letër të mbyllur prej kohësh. Kështu u hap ekspozita e Manushaqe Ibrahimit, e cila, me titullin e saj provokues “A Silent Scream Is a Yawn- Një ulërimë e heshtur është një përgjumje”, sfidoi çdo perceptim të zakonshëm për artin dhe të pashprehurën.

Duke mishëruar fragmente të jetës së përditshme, artistja ndërton një univers të formuar nga përvojat personale dhe reflektimet mbi izolimin, duke përdorur ngjyrat, format dhe simbolet si mjete për të krijuar një “alfabet personal.”

Ekspozita nuk është thjesht një përmbledhje e veprave artistike, por një kod i përjetimeve të brendshme që kërkon zbërthim. Si një ndërthurje midis intimitetit të Edward Hopper-it dhe simbolizmit të Gustav Klimt-it, Ibrahimi krijon një alfabet të ri, ku çdo vepër është një fragment i një gjuhe që nuk është folur kurrë.

Jastëkët e zi: Platforma e reflektimit… një ftesë për të dekoduar veten!

Shtatë piktura dhe tri video u shfaqën si një ftesë për të hyrë në thellësitë e mendimeve të pathëna, gabimeve të paanalizuara dhe bisedave të lëna pezull brenda vetes.

“Ekspozita është një hapësirë ku çdo gjë është e rastësishme, si jeta vetë. Ato biseda që nuk kemi guxuar t’i themi, ato momente kur kemi dështuar të mësojmë nga gabimet, të gjitha marrin jetë këtu,” tha artistja.

Me një ftesë delikate, ajo shtoi: “Jastëkët nuk janë thjesht për t’u ulur; ata janë një metaforë për një vend ku mund të ndalosh, të përqendrohesh dhe të dëgjosh zërin tënd të brendshëm, Nëse dëshironi, mund të uleni dhe të reflektoni para këtyre pikturave, ose të keni një bisedë të hapur me njëri-tjetrin. E rëndësishme është të mos i lini mendimet brenda, por t’i nxirrni jashtë.”

Lexime të ndryshme mbi një gjuhë unike… një zë që gjen kuptim në vetmi!

Kevin Kqira, artist, e interpreton këtë alfabet si një zë që kërkon vesh nga një monotoni e heshtur, një kontrast të fuqishëm mes dominimit dhe kaosit, një zë të ngritur që përplaset mbi mure të paqarta

“Zëri këtu është monotoni dhe ngritje njëkohësisht. Manushaqja krijon një hartë suksesi përmes figurave të saj. Ka një vale zëri që nuk pushon nga monotonia në ngritje, nga dështimi në triumf, është një hartë suksesi dhe një rrugë që i përket secilit, ku gjithkush gërvisht si macja në një hapësirë që të mban brenda, por edhe të sfidon të dalësh jashtë.” Ai pyet: “Çfarë ndodh nëse figura kthehet mbrapsht? A është ky një gabim, apo një tjetër mënyrë për ta lexuar botën?”

Sadri Çoçaj, dizajner grafik, e përshkruan ekspozitën si një vend ku mendimet e pathëna bien ndesh me njëra-tjetrën, duke na treguar konfliktin midis të shfaqurës dhe të fshehtës. Një gjuhë që refuzon të jetë e qartë, si rrudhat e pikturave të Egon Schiele-s.

“Ka mendime që s’kanë zë, por bien ndesh mes veti. Kjo është forca e artit të Manushaqes, të flet për konfliktin e brendshëm që, në fund, të ndihmon të shohësh më qartë.”

Ndërkohë, Gent Ademaj, dizajner shpalos një melankoli të qetë mbi vështrimin e tij për veprat:
“Ky është një udhëtim nostalgjik – çfarë kemi qenë, çfarë jemi, dhe çfarë kemi për t’u bërë. Veprat e Manushaqes janë si kujtimet e ndërlikuara, të dhimbshme dhe të bukura, që të detyrojnë të mendosh për rrugët që ke ndjekur dhe ato që të presin. Ka një ndjesi të thellë të nostalgjisë në këtë art.”

Në anën tjetër, Dea Berisha, studiuese e politikës i përkufizon veprat si zona të tensionuara ku “je brenda, por ndihesh i përjashtuar.” Për të, këto piktura pasqyrojnë luftën për ekzistencë dhe përpjekjen për t’u bërë “personazh në botën toksike të së përditshmes.” Edhe Dea sikur figurat e Giacometti-t, që humbin formën, por ruajnë një identitet të heshtur.

“Jam, por nuk jam. Si kjo pikturë, që ndihesh pjesë e saj, por je jashtë. Sikur të të përjashtonte dhe të të mirëpriste njëkohësisht. Një luftë e brendshme për të qenë diçka më shumë se një pikë në univers.” 

Në veprat e Ibrahimit, Sara Çafleshi, artiste, sheh një “kaos të bukur,” që i ngjan lëvizjeve surrealiste të Miró-s: “Kombinimi i ngjyrave duket i pamundur, por ato bashkëpunojnë me një harmoni që sfidon logjikën. “Është kaos i bukur. Nuk të shkon në mend se këto ngjyra (e kuqe, e gjelbërt, e verdhë) mund të kombinohen, por ja që funksionojnë. Si një ditë me shi që papritur bëhet diell.”

Yll Avdiu, artist, vlerëson aftësinë e veprave për të krijuar një kaos të kontrolluar: “Elementet abstrakte sfidojnë perceptimet tona, duke nxitur një analizë të hollësishme për të zbërthyer alfabetin si një element të përhershëm të dialogut njerëzor.”

Ai e përshkroi alfabetin e Manushaqes si një enigmë që vazhdon të sfidojë: “Pamja dhe dëgjimi këtu janë dy elemente që bashkëjetojnë. Një alfabet i përsëritur, por që gjithmonë zbulon diçka të re. Është një kod që kërkon durim për t’u deshifruar.”

Por më i habitshëm është këndvështrimi profesorit të sportit, Milaim Berisha, i cili e përjeton artin në mënyrën e tij praktike: “Secili këtu tërheq diçka, sikur të ishin lojtarë në një fushë loje. Vijat e bardha shfaqen kur të këqijat largohen. Ky është arti – një lojë e heshtur, por me rregulla të brendshme që vetëm koha mund t’i shpjegojë. Ngjyrat e bardha ngrihen mbi të zezat kur e keqja zhduket. Ka një optimizëm të heshtur në këtë luftë për t’i dhënë formë kaosit.”

Një alfabet që pret të dekodohet…

Së fundi, artistja dhe ish- profesoresha e Manushaqes, Koja Isufi- Shukriu, përmbledh gjithë filozofinë e këtij universi artistik: “Këtu janë dy bota të brendshme që kërkojnë të komunikojnë. Kufijtë midis realitetit dhe virtualitetit janë të zbehtë, dhe veprat e saj na sfidojnë të mendojmë për dilemat tona si krijues. Ky alfabet, që ngjason me kodet e antikitetit, është një thirrje për të mos pasur frikë nga e panjohura. Ndoshta një ditë, dikush do ta deshifrojë. Por deri atëherë, të jetosh në këtë heshtje të pasigurt është vetë thelbi i krijimtarisë.”

Kur heshtja bëhet urë midis artit dhe shikuesit…

Në këtë univers të krijuar nga Manushaqe Ibrahimi, arti nuk është thjesht një medium, por një ekzistencë e heshtur që kërkon të përftohet, të zbulohet dhe të dialogohet. Çdo pikturë është një përpjekje për të kapur të pashprehshmen, një ftesë për t’i dhënë kuptim heshtjes dhe për t’i kthyer ndjenjat e fshehura në një alfabet të përbashkët njerëzor.

Ekspozita “A Silent Scream Is a Yawn” tejkalon rolin e saj si një ngjarje artistike; ajo bëhet një akt meditimi kolektiv, një hapësirë ku vizitori gjen jo vetëm artin, por edhe vetveten. Në këtë përplasje të mendimeve, ndjenjave dhe ngjyrave, Ibrahimi sjell një reflektim filozofik që prek thellësinë e ekzistencës njerëzore: A është arti një pasqyrë e shpirtit, apo shpirtit i duhen pasqyrat e artit për të parë më qartë?

Heshtja këtu është gjithçka përveç mungesës së zërit; ajo është mbushja e boshllëqeve, një pëshpëritje që rritet në zhurmë, një urë midis artistit dhe shikuesit. Dhe në fund, ndoshta arti nuk kërkon as të deshifrohet, as të kuptohet plotësisht, por vetëm të përjetohet si një fragment i pakohë i asaj që jemi dhe asaj që aspirojmë të bëhemi!

 

Gazetare: Dionesa Ebibi

Continue Reading

Kulturë

Biblioteka Kombëtare, ekspozitë kushtuar studiuesit Injac Zamputi

Published

on

Me rastin e 115-vjetorit të lindjes, Biblioteka Kombëtare e Shqipërisë ka çelur një ekspozitë të veçantë dedikuar njërit prej figurave më të shquara të intelektualizmit shqiptar, historianit, studiuesit, kritikut dhe diplomatit, Injac Zamputi. Kjo ekspozitë përbën një homazh të merituar për kontributin e tij të jashtëzakonshëm në fushat e historisë, kritikës letrare dhe krijimtarisë letrare.

Vizitorët që do të kenë mundësinë të ndjekin këtë ekspozitë, do të ndeshen me një pasqyrë të plotë të jetës dhe veprës së Injac Zamputit, një njeri që e ka shkrirë jetën e tij në pasionin për diturinë dhe ndriçimin e të vërtetave të fshehura të historisë. Ajo që do të ndihmojë përkujtimin e figurës së tij do të jetë jo vetëm pasuria e dokumenteve të ekspozuara, por edhe pasqyrimi i ndikimit të tij në fushat e historisë dhe letërsisë.

Injac Zamputi arriti të ngjitet në majat e mendimit kritik dhe akademik, duke ofruar një kritikë të hollë dhe të thellë të artit dhe letërsisë shqiptare. Ai e shprehu forcën e tij krijuese në prozë dhe poezi, ndërsa analizat e tij historike ndihmuan në hapjen e rrugës për zbulimin e aspekteve të panjohura të Shqipërisë nën pushtimin osman. Ajo që e dallon studimin e tij është intuita e një historianit të thellë, që çonte në zbërthimin e mistereve të kaluarës, duke zbuluar fakte dhe dokumente që më parë ishin mbajtur të fshehura nga historiografia tradicionale.

I lindur në Shkodër më 1910, Injac Zamputi ishte një personazh me një biografi të pasur dhe të ngarkuar me ngjarje, që përfshijnë gjithashtu dhe një lidhje të thellë me kulturën dhe historinë shqiptare. Gjyshi i tij nga ana e atit ishte një italian që u vendos fillimisht në Kavajë dhe më pas në Shkodër, një fakt që mund të ketë ndikuar në formimin e tij intelektual dhe mendimor. Pas Luftës së Dytë Botërore, Zamputi kaloi një periudhë të rëndësishme në Gjirokastër, ku shërbeu si mësues letërsie. Më vonë, ai u thirr në Tiranë pas hapjes së Institutit të Shkencave, ku iu besua dega e Historisë së Mesjetës.

Një nga kontributet më të vyera të Injac Zamputit për historiografinë shqiptare është themelimi i disiplinës së diplomatikës, një degë e cila merret me studimin e dokumenteve historikë. Diplomatikën e udhëhoqi me pasion dhe me një vëmendje të madhe për detajet, duke e kthyer atë në një nga disiplinat më të rëndësishme për studimin e historisë së Shqipërisë dhe të rajonit.

Ekspozita, e cila po zhvillohet në hapësirat e Bibliotekës Kombëtare, është një mundësi e shkëlqyer për të gjithë ata që dëshirojnë të kuptojnë më thellë ndikimin dhe rëndësinë e figurës së Injac Zamputit në kulturën dhe historiografinë shqiptare. Përmes dokumenteve, shkrimeve dhe objekteve të tjera të ekspozuara, vizitorët mund të ndihen më afër një prej mendjeve më të ndritura të shekullit të kaluar, i cili la një pasuri të pashlyeshme në fushën e studimeve historike dhe letrare.

Në këtë përvjetor të veçantë, veprat dhe kontributet e Injac Zamputit do të vazhdojnë të rrezatojnë dritë për brezat e ardhshëm, duke kujtuar se kultura dhe historia e një kombi është ndërtuar mbi sakrificat dhe përkushtimin e individëve të tillë, të cilët kanë sjellë dritë dhe dije në errësirën e së kaluarës./UBTNews/

 

Continue Reading

Kulturë

16 autore të nominuara për çmimin e grave për ‘non-fiction’ 2025

Published

on

Çmimi i grave për ‘Non-Fiction’ ka shpallur listën e gjatë të fituesve për vitin 2025, duke përfshirë emra të njohur dhe të rëndësishëm në fushën e shkrimeve jo-fikcionalë. Midis 16 autoreve të nominuara, gjenden figura të njohura si këngëtarja suedeze Neneh Cherry, anëtarja e parlamentit britanik-kinez Yuan Yang dhe fituesja e Çmimit Pulitzer, Anne Applebaum.

Duke përfshirë 11 autore britanike nga 16 gjithsej, ky çmim synon të nxjerrë në pah një koleksion librash që ofrojnë “njohuri për përvoja dhe perspektiva të reja”, duke rikthyer dhe shpërndarë histori të shikuara më pak. Kavita Puri, kryetare e këtij viti të jurisë, shprehu se librat që janë përzgjedhur janë “lexime që na orientojnë me mjeshtëri përmes çështjeve më të ngutshme të kohës tonë.”

Në mesin e autorëve të nominuar, Cherry është shpallur për kujtimet e saj të thella “A Thousand Threads”, një vepër që ndjek karrierën e saj muzikore dhe jetën e saj përmes lartësive dhe uljeve emocionale që e kanë formësuar atë. Për Yang, u përzgjodh portreti intim i katër grave kineze në librin “Private Revolutions”, ndërsa Anne Applebaum u nominuua për librin e saj “Autocracy, Inc.: The Dictators Who Want to Run the World”, që trajton kërcënimet demokratike të autoritarizmit kleptokratik.

Nominee të tjerë përfshijnë Rachel Clarke për “The Story of A Heart”, Jenni Fagan për “Ootlin”, dhe Sue Prideaux për “Wild Thing: A Life of Paul Gauguin”, ndërsa Chloe Dalton është përzgjedhur për librin e saj “Raising Hare”.

Puri shtoi se disa nga këto libra “shpërfaqin forcën dhe qëndrueshmërinë e shpirtit njerëzor, ndërkohë që të tjerë ndriçojnë rreziqet e pushtetit të pakontrolluar, pasojat e shtypjes dhe nevojën për veprim dhe kundërshtim.”

Ky çmim është hapur globalisht për çdo libër të shkruar nga autorë të grave të publikuar në Mbretërinë e Bashkuar midis 1 prillit 2024 dhe 31 marsit 2025. Paneli i jurisë i këtij viti përbëhet nga shkrimtarët Dr. Leah Broad, Elizabeth Buchan, Dr. Elizabeth-Jane Burnett dhe Emma Gannon, të cilët do të ngushtojnë listën e gjatë në një përzgjedhje prej gjashtë finalistësh, që do të shpallen më 26 mars. Ceremonia finale e çmimeve do të mbahet më 12 qershor në Londër, në të njëjtën ditë si Çmimi i Grave për Fiksion 2025.

Naomi Klein, autorja kanadeze dhe aktiviste, fitoi çmimin inaugural vitin e kaluar për librin e saj “Doppelganger: A Trip into the Mirror World”, një hulumtim i thellë dhe kritik mbi pasojat e keqinformimit në internet.

Ky çmim u formua pas një studimi që tregoi se vetëm 35.5% e librave të çmuar me çmime të non-fiction në dekadën e fundit ishin shkruar nga gra, ndërsa në vitin 2022, vetëm 26.5% e librave të non-fiction të autorëve të grave ishin rishikuar në gazetat kombëtare.

Lista e gjatë për Çmimin e Grave për Non-Fiction 2025:

  • Anne Applebaum, Autocracy, Inc.: The Dictators Who Want to Run the World
  • Eleanor Barraclough, Embers of the Hands: Hidden Histories of the Viking Age
  • Helen Castor, The Eagle and the Hart: The Tragedy of Richard II and Henry IV
  • Neneh Cherry, A Thousand Threads
  • Rachel Clarke, The Story of A Heart
  • Chloe Dalton, Raising Hare
  • Jenni Fagan, Ootlin
  • Lulu Miller, Why Fish Don’t Exist: A Story of Loss, Love and the Hidden Order of Life
  • Clare Mulley, Agent Zo: The Untold Stories of Fearless WW2 Resistance Fighter Elżbieta Zawacka
  • Rebecca Nagle, By the Fire We Carry: The Generations-Long Fight for Justice on Native Land
  • Sue Prideaux, Wild Thing: A Life of Paul Gauguin
  • Helen Scales, What the Wild Sea Can Be: The Future of the World’s Ocean
  • Kate Summerscale, The Peepshow: The Murders at 10 Rillington Place
  • Harriet Wistrich, Sister in Law: Fighting for Justice in a System Designed by Men
  • Alexis Wright, Tracker
  • Yuan Yang, Private Revolutions: Coming of Age in a New China

 

Continue Reading

Kulturë

“Festivali i Teatrove Ferizaj” dhe “Theater Vortex” organizojnë punëtori në Shkup

Published

on

Në një iniciativë të re që synon të bashkojë artin dhe kulturën përtej kufijve, “Theater Vortex” dhe “Festivali i Teatrove Ferizaj” do të organizojnë një punëtori njëjavore, e cila do të zhvillohet nga 15 deri më 22 mars 2025 në Shkup. Punëtoria e titulluar “Hijet e kohës: Arti Bashkon – Të shkrirë në kaosin e rrugëve dhe këndet e fshehura të qytetit” ka për qëllim të ofrojë një mundësi unike për artistët nga Maqedonia e Veriut dhe Kosova për të bashkëpunuar dhe krijuar një performancë të veçantë.

Ky projekt do të përfshijë një proces intensiv pune që synon të shprehë një përvojë teatrale të përshkruar përmes elementeve të forta të vallëzimit, duke e vendosur trupin dhe lëvizjen në qendër të performancës. Për këtë arsye, organizatorët rekomandojnë që pjesëmarrësit të kenë një përvojë të mëparshme me teatrin fizik, për t’u mundësuar atyre një angazhim më të thellë dhe më dinamik në procesin e krijimit.

Përmes këtij projekti, “Festivali i Teatrove Ferizaj” dhe “Theater Vortex” synojnë të promovojnë artin si një mjet të fuqishëm për lidhjen e njerëzve dhe komuniteteve, duke e bërë atë të ndjeshëm ndaj kohëve dhe hapësirave që na rrethojnë, por gjithashtu duke e shkrirë atë me realitetin kaotik të qytetit dhe jetës urbane.

Thirrja për aplikime është e hapur deri më 20 shkurt 2025, dhe të gjithë ata që dëshirojnë të marrin pjesë janë të ftuar të aplikojnë përmes faqeve zyrtare të organizatorëve. Performanca përfundimtare e punëtorisë do të shfaqet si një bashkëpunim i gjallë dhe i fuqishëm që do të lë një shenjë të pashlyeshme në skenën e artit bashkëkohor të teatrove.

 

Continue Reading

Kulturë

Pulla postare, 80-vjetori i gazetës “Rilindja”

Published

on

By

Më 12 shkurt, Posta e Kosovës, përmes Filatelisë së saj, në nderim të 80-vjetorit të gazetës “Rilindja”, në qarkullim postar vë emisionin e ri të pullave postare.

Sipas njoftimit, ky emision i pullës postare rendit kontributin e gazetarëve, redaktorëve dhe gjithë punonjësve të medies së parë të shkruar në Kosovë “Rilindja”, që nga botimi i numrit të parë të gazetës, më 12 shkurt 1945.

Botimi i numrit të parë të gazetës kërkonte shumë përkushtim dhe punë, megjithatë falë angazhimit të madh të punonjësve, u arrit që shkronjat e gjuhës shqipe të punoheshin manualisht, në mënyrë që gazeta “Rilindja” të ishte në duar të lexuesve nga 12 shkurti i vitit 1945.

Kontributi i gazetës “Rilindja” nuk kufizohet vetëm në fushën e informacionit, pasi që nga viti 1946, bëhet bartëse e aksioneve të shumta për zhdukjen e analfabetizmit dhe të fushatave për arsimimin e gruas. Me bartjen e shtypshkronjës në Prishtinë në vitin 1958, rritet edhe numri i botimeve, kur gradualisht “Rilindja” shndërrohet në gazetë ditore”, thuhet në komunikatë.

Për më tepër, thuhet në periudhën e territ informativ të vitit ’90, si rezultat i masave të dhunshme, më 8 gusht 1990 u ndalua publikimi i gazetës “Rilindja”. Megjithatë, më 18 janar 1991, punonjësit e uzurpuar arritën që të vazhdojnë informimin e opinionit vendor dhe ndërkombëtar përmes përdorimit të emërtimit të gazetës “Bujku”.

Continue Reading

Të kërkuara