Kulturë

Krimet e artit: Përballja me misteret e grabitjeve të artit në botë

Published

on

Nga “Lule lulekuqe” nga Van Gogh, deri te misteri i pazbuluar i veprës së mrekullueshme së Rembrandt, “Krishti në stuhinë në detin e Galilesë”, historia e artit është e mbushur me magji dhe mister. Çdo rrëfim ka një pjesë të humbur, një pikturë e zemrës së artit, që vazhdon të na trondisë në shpirt.

Në vitin 1969, hajdutët vodhën “Lindjen e Krishtit me Shën Françeskun dhe Shën Lorencin”, një pikturë e hershme barok e artistit italian Caravaggio, të cilën artisti e përfundoi në 1609 dhe e cila u var në një kishë në Palermo në ishullin e Siçilisë. Pesëdhjetë e pesë vjet më vonë, vendndodhja e tij mbetet një mister.

“Poppy Flowers”, 1887- Vincent Van Gogh


Duke përshkruar lindjen e Jezusit, vepra e madhe që shtrihej afër 3 metra në lartësi u hoq nga korniza e saj në kishë nga dy hajdutë. Dyshohet se ra në duart e mafisë siciliane.

Pasi krimi famëkeq i artit u hetua nga Byroja Federale e Hetimit të SHBA-së, Interpoli dhe policia italiane, besohet se ai do të mbetet në Siçili dhe mund të arrijë rreth 20 milionë dollarë (18.43 milionë euro). Thuhet se disa anëtarë të mafies kanë tentuar shitjen në tregun e zi, me një të arrestuar në vitin 1981, pasi thuhet se kishte varrosur kryeveprën.

Ndërkohë, pesë piktura me vlerë qindra milionë euro u vodhën nga Muzeu i Qytetit të Artit Modern në Paris në vitin 2010, duke përfshirë “Pëllumbi me bizele të gjelbër” të Pablo Picasso, “Pastoral” të Henri Matisse dhe “Ulliri pranë l’Estaque” të Georges Braque.

Këto gjithashtu nuk janë gjetur kurrë – pavarësisht se hajduti ka dalë në gjyq. Grabitja e paprecedentë franceze u përshkrua nga një zyrtar i qytetit si “një nga ngjarjet më të këqija për qytetin e Parisit, në të njëjtin nivel me zjarrin e Notre Dame, duke shkatërruar tokën për Francën dhe botën”.

The Nativity with Saint Francis and Saint Lawrence, 1609 Caravaggio

 

Krimet kryesore të pazgjidhura të artit në botë

Caravaggio i humbur prej kohësh, shfaqet në listën e publikuar të FBI-së për 10 krimet më të mira të artit, e cila përfshin gjithashtu vepra të mjeshtrit holandez Van Gogh.

Për shembull, “Lule lulekuqe” me vlerë 55 milionë dollarë, një pikturë e vitit 1887 nga Van Gogh, u vodh dy herë nga Muzeu Mohamed Mahmoud Khalil i Kajros – fillimisht në 1977 para se të gjendej një dekadë më vonë, dhe më pas përsëri në gusht 2010 – e fundit. koha u pa.

Katër piktura nga Van Gogh, Paul Cezanne, Edgar Degas dhe Claude Monet respektivisht u vodhën në vitin 2008 nga një muze zviceran në atë që u përshkrua si një “grabitje arti spektakolar”. Burra të maskuar dhe të armatosur hynë në Koleksionin Emil Bührle në Kunsthaus Cyrih dhe hoqën kryeveprat, përpara se të niseshin me makinë.

Betejat për kthimin e artit të humbur në duart e ligjshme

Fatmirësisht për artdashësit, disa prej këtyre veprave kanë gjetur rrugën e kthimit te pronarët e tyre të ligjshëm. Autorët e grabitjes së Muzeut të Kasafortës së Gjelbër të Dresdenit të vitit 2019, ku u vodhën bizhuteritë e shekullit të 18-të me vlerë më shumë se 113 milionë euro, u blenë para drejtësisë në vitin 2023 – edhe nëse të gjitha bizhuteritë nuk u shfaqën te hajdutët.

Ish-avokati Christopher A. Marinello themeloi Art Recovery International (ARI) me bazë në Mbretërinë e Bashkuar si një mjet për të ndihmuar në rikuperimin e veprave të artit të vjedhura, të grabitura dhe të humbura. Ai dha informacion për të ndihmuar në rikuperimin e bizhuterive të Dresdenit.

Marinello i tha DW se ai mori “një numër këshillash nga burime të ndryshme për vendndodhjen e bizhuterive të vjedhura” dhe ia kaloi informacionin organeve të rendit që hetonin rastin.

“Shumica e punës sonë fillon kur objektet e vjedhura dhe të grabitura ofrohen për shitje,” tha ai për strategjinë e rikuperimit të ARI.

“Ne përpiqemi të ndalojmë shitjen dhe të negociojmë një zgjidhje diskrete me poseduesit dhe viktimat,” shpjegoi Marinello, duke shtuar se marrëveshje të tilla të negociuara jashtë gjykatës shpëtojnë “proceset e shtrenjta gjyqësore publike”.

ARI së fundmi ka ndihmuar gjithashtu në kthimin e ekraneve të Andy Warhol me vlerë 500,000 dollarë nga seria e specieve të rrezikuara të artistit pop. Në fillim të këtij viti, policia spanjolle gjeti gjithashtu një pikturë të artistit britanik Francis Bacon që ishte vjedhur nga një apartament në Madrid në vitin 2015.

 

Pastoral, 1905 - Henri Matisse

 

Rikthimi i artit të grabitur nga nazistët

Marinello synon gjithashtu vepra arti të grabitura nga nazistët, duke përfshirë një vepër të piktores polake të artit, Tamara De Lempicka, të titulluar “Myrto”, e cila u vodh nga Franca e kohës së luftës. Gjetja e këtyre kryeveprave të grabitura nga nazistët, shumë nga familjet hebreje dhe tregtarët e artit, është shpesh e vështirë.

“Njerëzit që me vetëdije posedojnë vepra arti të vjedhura ose të grabitura nga nazistët, nuk kanë skrupuj apo prirje morale për të kthyer pronën e dikujt tjetër”, tha Marinello, i cili po kërkon në mënyrë aktive artin e grabitur nga impresionistët francezë Pierre-Auguste Renoir, Camille Pissarro dhe Edgar Degas.

“Individë të tillë fshihen pas ligjeve gjermane të privatësisë për të mbrojtur mallrat e tyre të paligjshme në dëm të viktimave të krimit dhe viktimave të Holokaustit”, shtoi ai. Megjithatë, hetuesi vuri në dukje se një numër veprash të vjedhura vijnë në duart e “tregtarëve të ndershëm dhe shtëpive të ankandeve” të cilët janë të gatshëm të punojnë për t’i kthyer artin.

Në vitin 1976, artisti gjerman i performancës Ulay (1943-2020) vendosi të grabiste në mënyrë simbolike artin nazist kur vodhi pikturën e preferuar të Adolph Hitlerit, “Poeti i varfër” (1839) nga Carl Spitzweg.

I dokumentuar në kamera si pjesë e performancës së tij, Ulay (emri i vërtetë i të cilit ishte Frank Uwe Laysiepen) shëtiti në Galerinë Kombëtare në Berlin, rrëmbeu veprën e artit dhe e çoi me të në enklavën e varfër të emigrantëve të Kreuzberg për ta varur në murin e apartamentit të një familjeje turke. . Megjithatë, përpara se të hynte në banesën e tyre, ai ndaloi në një kabinë telefonike në rrugë dhe thirri autoritetet e muzeut për t’i informuar se ku mund ta merrnin pikturën.

“Unë bëra një deklaratë se ky ishte një veprim demonstrues, jo një vjedhje në kuptimin tradicional,” do të shpjegonte më vonë Ulay. Ai e konsideroi atë një “aksion proteste, në radhë të parë kundër institucionalizimit të artit, së dyti për diskriminimin ndaj punëtorëve të huaj”./UBTNews/

 

The Poor Poet (1839), Carl Spitzweg

Përktheu nga Deutsche Welle, D.E.

Kulturë

Ditët Evropiane të Trashëgimisë, tur në monumentet kulturore të Elbasanit

Published

on

Tema e këtij viti për Ditët Evropiane të Trashëgimisë Kulturore është “Rrugë, Rrjete dhe Lidhje”. Kjo iniciativë, që promovon vlerat e trashëgimisë kulturore, ka sjellë një ngjarje të veçantë në qytetin historik të Elbasanit.

Drejtoria Rajonale e Trashëgimisë Kulturore Korçë, në sektorin e Elbasanit, organizoi një tur të veçantë, që ka për qëllim ofrimin e një përvoje të pasur kulturore për turistët vendas dhe të huaj. Specialistët e DRTK Korçë shoqëruan vizitorët nëpër atraksionet më të rëndësishme turistike dhe Monumentet e Kulturës të qytetit, duke ofruar shpjegime të detajuara mbi rëndësinë historike dhe kulturore të çdo objekti.

Ky “udhëtim i shkurtër” ishte një mundësi unike për turistët për të kuptuar dhe vlerësuar trashëgiminë kulturore të Elbasanit. Vizitorët kishin mundësinë të eksploronin rrjetet dhe lidhjet historike që e bëjnë këtë qytet një pikë të rëndësishme në historinë dhe kulturën e rajonit.

Me çdo hap nëpër rrugët e ngushta dhe sheshin e qytetit, ata zbuluan historitë e përjetshme të kalasë së Elbasanit, kishave dhe xhamive, që flasin për një trashëgimi të pasur dhe shumëllojshmëri kulturore. Specialistët ndihmuan në ndriçimin e aspekteve të panjohura të këtyre monumenteve, duke lidhur të kaluarën me të tashmen dhe duke nënvizuar rëndësinë e ruajtjes së këtij pasurie për brezat e ardhshëm.

Ky aktivitet i organizuar me rastin e Ditëve Evropiane të Trashëgimisë është një shembull i shkëlqyer i angazhimit për të promovuar dhe mbrojtur vlerat kulturore, duke nxitur gjithashtu interesin për turizmin kulturor në Elbasan. Qyteti, me trashëgiminë e tij të pasur, është një thesar që meriton të zbulohet dhe vlerësohet nga çdo vizitor./UBTNews/

Continue Reading

Kulturë

Britania e Madhe ia ndalon supermodeles Naomi Campbell të jetë administruese e bamirësisë

Published

on

By

Britania e Madhe ia ka ndaluar supermodeles Naomi Campbell të jetë administruese bamirësie për pesë vjet, pasi sipas një hetimi, në një bamirësi që ajo themeloi fondet e mbledhura për kauza të mira përdoreshin për trajtime spa dhe cigare.

Campbell, modele e lindur në Londër, i takonte elitës së supermodeleve që dominuan në pistat dhe kopertinat e revistave nga vitet 1990. Ajo themeloi Fashion For Relief në vitin 2005, duke synuar të mbledhë fonde për qëllime humanitare duke organizuar shfaqje në pistë, por shoqata e saj bamirëse u hoq nga lista e bamirësisë britanike këtë vit.

Një hetim i publikuar në organizatë nga Komisioni i Bamirësisë gjeti raste të shumta të keqpërdorimit dhe keqmenaxhimit, dhe komisioni tha se ia ndaloi Campbell që të merret me bamirësi.

Përfaqësuesit e Campbell nuk pranuan të komentojnë./UBTNews/

Continue Reading

Kulturë

Çfarë dëshmojnë 3,724 artefaktet e vjedhura nga trashëgimia kosovare?

Published

on

Institucionet e Kosovës kanë bërë një përditësim të rëndësishëm në numrin e artefakteve të grabitura nga Serbia, duke e çuar shifrën në 3,724. Kjo konfirmohet nga një raport i Komisionit Shtetëror për hulumtimin dhe dokumentimin e trashëgimisë kulturore, që evidenton shkatërrimin gjatë luftës së viteve 1998-1999.

Për dy dekada, shifrat për artefaktet e grabitura kanë qenë të ndryshueshme. Fillimisht, numri ishte mbi tri mijë, por më vonë u ul në 1,247. Tani, Kosova i ka dhënë fund mosmarrëveshjeve dhe ka dokumentuar një rritje prej 2,477 artefakteve që nuk ishin regjistruar më parë.

Ministri i Kulturës, Hajrulla Çeku, dorëzoi raportin në Institutin për Krimet e Kryera Gjatë Luftës, duke theksuar se trashëgimia kulturore ishte gjithashtu një objektiv i projektit gjenocidal serb. Ai njoftoi shkatërrimin e 1,784 monumenteve, 175 bibliotekave dhe asgjësimin e 1.7 milion librave në gjuhën shqipe.

Kosova tani është duke e ndjekur me përkushtim procesin e rikthimit të artefakteve, duke u mbështetur në dokumente ndërkombëtare si Konventa e UNESCO-s dhe Plani i Ahtisaarit, që obligojnë Serbinë të kthejë koleksionet arkeologjike dhe etnografike.

Gjejlane Hoxha, udhëheqëse e Komisionit, theksoi se shifrat janë të bazuara në dokumente zyrtare të Muzeut Kombëtar të Kosovës, duke përfshirë edhe muzeumet e tjera. Ajo shpjegoi se artefaktet janë të shumta dhe përfshijnë ato që janë marrë për restaurim dhe nuk janë kthyer, shkruan Koha.

Në përpjekjet për kthimin e artefakteve, Kosova ka organizuar ekspozita dhe ka dërguar letra zyrtare institucioneve serbe. Megjithatë, përgjigjet nga ana e Serbisë kanë qenë negative, duke e quajtur këtë veprim si “provokim të rrezikshëm”.

Në të njëjtën kohë, dokumentet e pranuara nga Instituti për Krimet e Kryera do të shërbejnë si burim për hulumtime akademike dhe për evidencën e shkatërrimit të trashëgimisë kulturore gjatë luftës. Aktivitetet për rikthimin e artefakteve vazhdojnë, me një fokus të veçantë në ndihmën ndërkombëtare dhe sensibilizimin e opinionit publik./UBTNews/

Continue Reading

Kulturë

Përballë dilemës: Hamami i Mitrovicës në shitje pa ‘haberin e shtetit’

Published

on

Hamami i qytetit të Mitrovicës, një monument i rëndësishëm historik i ndërtuar në fund të shekullit XVIII nga Sylejman Pashë Berisha dhe nipi i tij, Zejnullah Beg Berisha, është nxjerrë në shitje për 1.6 milionë euro. Ky objekt, që shtrihet në një sipërfaqe prej 15 ari në qendër të qytetit, ofrohet së bashku me pjesën e parkingut mbrapa tij. Pavarësisht rëndësisë kulturore dhe statusit të mbrojtur, institucionet e Kosovës nuk kanë qenë të informuara për këtë iniciativë.

Historia e Hamamit është e pasur, duke shërbyer deri në vitin 1959 si një hapësirë për publikun. Në vitet e fundit, ai është përdorur si muze dhe ka marrë investime të konsiderueshme, përfshirë rreth 90 mijë euro në vitin 2022. Megjithatë, përballë problemeve të mirëmbajtjes, si lagështira dhe vjedhja e materialeve, pronarët tani janë të gatshëm ta shesin këtë pronë.

Agjenti i pasurive të paluajtshme, Arban Peci, ka konfirmuar se, pavarësisht interesit, blerësit potencialë janë të ndarë nga mundësia e ndalimeve për ndërtim të objekteve të reja pa leje nga institucionet e trashëgimisë kulturore, shkruan Koha.

Drejtues të lartë institucionalë sugjerojnë se Ministria e Kulturës duhet ta blejë Hamamin, duke e parë si një investim të vlefshëm për ruajtjen e trashëgimisë kulturore. Ndërsa, përfaqësues të institucionit nuk kanë kthyer përgjigje në kërkesën për informacion rreth shitjes. Kjo situatë ngrit shqetësime mbi menaxhimin e trashëgimisë kulturore në vend dhe nevojën për një qasje më të koordinuar për ruajtjen e objekteve të tilla të rëndësishme./UBTNews/

Continue Reading

Të kërkuara